Katharina Karrenberg

“Die Kurven der Banknoten zeigen von der Existenz der Madonnen, die sie auf schreiende Weise bekleiden. Im Faschismus werden die Madonnen mit Netzen überworfen. Mit Fangnetzen, die sie ans Geld binden, mit Guillochen, die sie an einen bestimmten Blick binden, an den ökonomisierenden Blick, den Entrechtungsblick, den expropriierenden, annektierenden Blick.

Den Abstand inszenieren – den Raum vorstellbar machen – zwischen den Skulpturen des Mittelalters, dem Einmarsch in Polen 1938 und der kunsthistorischen Ostforschung als imperialistische Inszenierung einer imaginierten deutschen kulturellen Überlegenheit.” 

Katharina Karrenberg

Katharina Karrenberg, Reflectography - DÜRER NET_B 17_0359_7782, 2014
Katharina Karrenberg, Reflectography - DÜRER NET_B 17_0359_7782, 2014
fine art print on Baryt Semigloss, framed between two glass panes, 80 x 60 cm
Katharina Karrenberg, 1504_Hl.Katharina__Breslau, 2014
Katharina Karrenberg, 1504_Hl.Katharina__Breslau, 2014
reflectography, Fine Art Print on Baryt super smooth, framed between two glass panes,40 x 50 cm
Katharina Karrenbuerg, 1504_Hl.Katharina__Breslau, 2014
Katharina Karrenbuerg, 1504_Hl.Katharina__Breslau, 2014
reflectography, fine art print on baryt super smooth, framed between two glass panes,40 x 50 cm
Katharina Karrenberg, 1551_Madonna__Krumau, 2014
Katharina Karrenberg, 1551_Madonna__Krumau, 2014
reflectography, Fine Art Print on Baryt super smooth, framed between two glass panes,40 x 50 cm
Katharina Karrenberg, 1913_Krumau_Madonna, 2014
Katharina Karrenberg, 1913_Krumau_Madonna, 2014
Reflectography, Fine Art Print on Baryt super smooth, framed between two glass panes,40 x 50 cm

Katharina Karrenberg

Katharina Karrenberg is a fine artist specialising in drawing and visual media and their interaction in site-specific installations. Her creative work ranges from the visualisation of meandering text and image rhizomes (R.A.U.S.CH.) to work-in-progress projects (WHAT IS IT THAT MAKE CATASTROPHES SO SEXY?) and research on the aesthetic, institutional and economic conditions of globalisation (SHOW ME WHERE THE KANON IS).

Lecture performances

2013 Ludwig Maximilian-Universität München: KUNST UND DOKUMENTATION

2013 REFLEKTOGRAFIEFORSCHUNG

2013 Universität der Künste Berlin: DEM RAUM. Lecture-Performance

2013 BBK Berlin: “…ich würde es wieder tun.” Wettbewerb Annedore und Julius

2013 Leber – Gedenkzeichen

2013 Galerie Krietemeyer: INTERVIEW mit Annette Hollywood.

1995 Staatsgalerie Stuttgart etc.: WORDS FALLING… s.u.

Selected exhibitions (since 2005)

2013 CUMULI. ON COLLECTING THINGS. Verein f Kunst und Kultur am Rosa Luxenburgplatz, Berlin

2012 LE SALON DES LIGNES. KONZERTPROBE with xenon-ensemble, Berlin

2011 PHILOSPHICAL BAKERY III. Window gallery Phil Niblock, Gent

2010 GLÜCK_HAPPENS. Kunstpalais Erlangen. (cat.)

2010 CELEBRATION. UQBAR Gallery, Berlin

2009 LOB DER KRITIK. Galerie Frühsorge, Berlin

2009 ZEIGEN. EINE AUDIOTOUR VON KARIN SANDER. Kunsthalle, Berlin. (cat.)

2009 ROTTE METROPOLITANE, Villa Romana, Florenz, Italy

2008 CINA_CINE_CRIME. Villa Romana, Florenz. Italy (cat.)

2008 TRANS.VER’ 68, ver’.di Gallery, Berlin

2006 DER GEGENSTAND, Badischer Kunstverein, Karlsruhe, Germany

2006 CONCRETE, SAUSAGE AND OTHER TEAM GHOSTS, After the Butcher, Berlin, Curator: Thomas Kilpper

2005 WITHOUT BORDERS, Museum for Contemporary Art, Belgrade, Czech Republic

2005 R.A.U.S.CH._CATASTROPHES, Reality Studios, Berlin.

Publications with texts by Katharina Karrenberg (since 2003)

2013 CUMULI. ON COLLECTING THINGS. With CAMELOT and Susanne Prinz

2009 CINA_CINA_CRIME. Book&Catalog. Preface: Angelika Stepken

2009 Texts: Beatrice von Bismarck, Katharina Karrenberg, Clemens Kruemmel

2009 Editor. Villa Romana., Florenz. Published by Verlag fuer moderne Kunst, Nuernberg

2009 Documentation of the show in Villa Romana and 2 texts:

2009 RIFT. Notes on Chinese and European Asthetics and

2009 COLLECTION OF QUOTES ON ISSUE OF MONEY, POWER AND ART.

2004 WAS GRETCHEN SCHON IMMER ÜBER KUNST IM ÖFFENTLICHEN RAUM WISSEN WOLLTE. In: „mit Bestimmung“. Catalogue of the Exhibition of Kunsthochschule Weissensee-Berlin

2003 R.A.U.S.CH.© ZARA & TUSTRA. DIVENFORUM. In exhibition catalogue of

2003 ZF Art Foundation, Friedrichshafen. Published by Robert Gessler Verlag

2003 “Der Lover der Prinzessin” published in “dis-positiv”, a journal of the international art project by Richard Jochum at Staatsbank Berlin

Works in public collections

IFA_Institute for Foreign Affairs, Stuttgart

Berlinische Galerie, Museum for Contemporary Art and Photography

NBK. Neuer Berliner Kunstverein

Senate Department for Urban Development, Berlin

ZF Art Foundation, Friedrichshafen

Karl-Ernst Osthaus Museum, Hagen

http://www.katharina-karrenberg.de